Kaikenlaista pientä kivaa, mitä milloinkin. Itse tehtyjä juttuja ja omia pähkäilyjä elämästä.

lauantai 19. tammikuuta 2019

Nukkumisesta ja nukkumattomuudesta

Löysin arkistoistani vielä tällaisen luonnoksen. Julkaisen senkin tässä kohtaa, ennen kuin uudet tuulet saavat puhaltaa. Uni on niin tärkeä asia, joten koen tämän julkaisunkin tärkeäksi.

Ennen lasta sitä ei oikeastaan edes käsittänyt kunnolla, miten tärkeää nukkuminen on. Nukkumattomuus ei ahdistanut kovinkaan paljoa, sillä vaikkapa viikolla huonosti nukutun yön jälkeen pystyi ajattelemaan, että otan päikkärit sitten töistä palattuani. Tai vaikkapa, että menen nukkumaan sitten seuraavan iltana hyvissä ajoin. 

Eikä minulla ennen lasta juuri ollutkaan vaikeuksia nukkumisen kanssa. 

Mutta nyt on toisin.. 
Toki vauva-aika oli tietenkin aivan oma lukunsa ja silloin nukkumisen kanssa sai kikkailla todenteolla. Opin muun muassa nukkumaan siten, että käteni pitää vieressäni nukkuvalle vauvalle kohoasentoa.



Sittemmin imetyksen ja imetyshormonien lakattua vaikuttamasta, erityisesti unen saanti on ollut iso ongelma. Sitä on haitannut levottomat jalat, jumissa olevat lihakset ja monet muut seikat. Huonosti nukkuva lapsi oli pitkään myös oma lisänsä tässä paketissa. 

Puolentoista vuoden huonolla nukkumisella kävi sitten lopulta niin, että väsymys vei voiton. Sain lääkäriltä reseptillä pitkäaikaisvaikutteista melatoniinia ja viikon sairaslomaa nukkumiseen. Sain myös paljon muita hyviä vinkkejä, jotka haluan nyt jakaa kaikille univaikeuksista kärsiville.

1. Makuuhuone
Huone, jossa nukutaan on vain nukkumiseen. Huoneen tulee olla viileä, pimeä ja rauhallinen. 

2. TV:n katselu
Ennen nukkumaan menoa ei kannata katsoa jännittäviä tv-ohjelmia, tuijotella puhelinta tai muuta kirkasta näyttöä. 
(Puhelimen käytön vähentäminen iltaisin on vaikuttanut selkeästi unen saantiini. Puhelimen pyrin pistämään pois klo20.)

3. Kofeiini
Kofeiinipitoisia juomia kannattaa välttää klo14.00 jälkeen. 
(Itse en enää uskalla keitellä perinteistä pikkukakkoskahviani.)

4. Liikunta
Raskasta liikuntaa ei tulisi harrastaa enää myöhään illalla. Sen sijaan kannattaa suosia vaikkapa meditaatiota, joogaa, venyttelyä ym. rauhoittavaa.

5. Muut nautintoaineet
Myös tupakka ja alkoholi sekä raskaat ja rasvaiset ruuat häiritsevät unta. 
(Joo.. burgeriateria iltapalana ei ollut hyvä idea.)

6. Rytmi ja rutiinit
Nukkumaan pitäisi mennä aina suunnilleen samaan aikaan. Nukkumaan mennessä tulisi noudattaa tuttuja rutiineja. Päiväunia olisi hyvä välttää.

7. Kun pääset sänkyyn
Älä murehdi asioita, selaa puhelinta tai katso telkkaria. Onhan sänkysi mukava ja tyyny hyvä? 
(Uuden sängyn osto tuli tarpeeseen!)

Unta ei kannata odotella puolta tuntia pidempään. Jos uni ei tule, pitäisi käydä vaikka lehteä lukemassa hetki. Tosin itse saatan pyöriä kaksikin tuntia, ennen kuin luovutan ja totean, että ilman melatoniinia uni ei tänään ole tullakseen. 


Melatoniinin kanssa olen itse todella varoivainen. Raskaus- ja imetysaikana sitä ei tietenkään voi käyttää. Mutta nyt kun voin, niin pyrin aina minimiannokseen. Nyt minulla on reseptivapaita pitkäaikaisvaikutteisia 1,9mg vahvuisia. Niistä nappaan puolikkaan tai 1/4 osan tarvittaessa. Tuo pitkäaikainen vaikutus on varmasti osaltaan helpottanut myös aamuyön heräilyihini. Ne olivat iso ongelma noin vuosi sitten, jolloin elimme aikaa, kun lapsi oppi nukkumaan ja minä en.

Nykyisin nukumme ihan hyvin, ottaen huomioon, että muksu tulee joka yö väliimme. Sitä toki ei pikkulapsen vanhempana saisi koskaan myöntää, koska karma kääntää tämän asian hyvin pian päälaelleen. Mutta pitkään on menty niin, että vain satunnaiset pissavahingot pitävät meitä hereillä. Toivomme tämän linjan jatkuvan.

Kauniita unia!

Muutosten edessä

Kuten huomaatte, perhe-elämän ja työn yhdistäminen on ollut ehkä hieman aikaa vievää touhua ja tämä(kin) osa elämästäni on jäänyt vähemmälle huomiolle. Kuukausi toisensa jälkeen huomaan, ettei minulla ollut taaskaan aikaa tai sanottavaa blogin puolella. Harmittaa.

Työkuvioni ovat kuitenkin muuttumassa ja lapsikin suostuu toisinaan antamaan minulle hiukan omaa aikaa. Joten toivon kipinä elää, että pääsisin vielä blogia kirjoittamaan entiseen malliin.. Mutta mielessäni on aivan uudet aiheet, joista haluaisin kirjoittaa. 

Pohdinkin vielä, perustaisinko uusille aiheilleni aivan oman blogin, vai muuttaisinko vain tämän nykyisen tulevaa sisältöään vastaavaksi. Palaan asiaan. Stay tuned. ;)

Siihen saakka. 


sunnuntai 26. elokuuta 2018

Irtiottoja joulutoreilla

Blogi on ollut pitkään hiljainen. Lapsiarki iski päin näköä märän rätin lailla ja kaikki on jäänyt vähän vähemmälle. 
Lapsellamme oli refluksia ja vaikeuksia sen myötä, joten aivan tavallista ihanaa vauva-arkea emme päässeet kokemaan. Koko vauvavuosi.. ja se seuraavakin, meni pienoisessa sumussa. Totesin, etten jaksakaan olla kotona ja menin töihin jo, kun muksu oli vain vähän päälle vuoden ikäinen. 
Työ sitten puolestaan antoi ihanaa vastapainoa kotiarjelle, mutta toki oli työn ja kodin yhdistämisessäkin sitten lopulta omat haasteensa. Kun lapsi oppi viimein kahden ikävuoden paikkeilla nukkumaan, minä en enää osannutkaan.. jne. Voisin kirjoittaa pitkästi näistä haasteista ja kuinka niistä lopulta olemme selvinneet.

Tulin kuitenkin matkailujuttu mielessäni kirjoittelemaan. Ihana vastapaino kaikelle arkiselle aherrukselle, on ollut pienet irtiotot ystävien kanssa silloin tällöin. Keikoilla käymisen ohella matkustelu on minulle tärkeää. Olen lapsen syntymän jälkeen käynyt Berliinissä, Islannissa ja Tallinnassa. Tallinnaan olemme tehneet jopa perhereissunkin. Hyvä me! En olisi ikinä uskonut, että uskallan ja osaan olla lapsen kanssa ulkomailla (onko Tallinna edes ulkomailla ;) )


Joulutoreista on muodostunut perinne. Kaikki alkoi Berliinistä 2016, jonne suuntasimme ystäväni kanssa. Jouluttaja kaksikkona olimme aivan innoissamme. Ostin meille jopa samanlaiset joulupaidat reissua varten.


Seuraavana vuonna palo päästä joulutorille oli suuri. Mutta meillä oli vaikeuksia päättää mihin menemme ja millä budjetilla, joten päädyimme lopulta helpoimpaan ratkaisuun ja menimme Tallinnaan. Aivan ihana kokemus sekin.


Näistä joulutoreista on muodostunut minulle henkireikä. On ihana, kun on jotain mitä odottaa. Ja ystävän kanssa on saanut luotua niin ihania muistoja. Jouluaatto itsessään ei enää tuota minulle sitä rauhan ja levollisuuden tunnetta, kuten ennen lasta. Nyt se on jotenkin hektisempi ja tunnelma jää osaltani latteaksi. Joulutorit luovat minulle sen joulun jota kaipaan. Kun pääsen toreilta kotiin, olen valmis luomaan lapselle joulua.


Tänä vuonna jouluttajajoukkomme kasvaa ja suuntaamme kolmen naisen voimin Budabestiin. Can't wait!

Katsotaan saanko aikaan kirjoitella lisääkin taas. Instagramin puolella olen aktiivisempi. Lapsemme elämänkaarta voi seurata #basistinpoika ja minua @anskull

perjantai 25. maaliskuuta 2016

Turhat ja tarpeelliset vauvatarvikkeet 5kk

Käyn nyt läpi viiden kuukauden vauva-arjen kokemuksella tarvikkeita, jotka ovat olleet hyödyksi. Listaan myös muutaman aivan joutavan tavaran. Näin siis meillä, jossain toisessa kodissa asia voi tietenkin olla toisin.

TARPEELLISIA:



Tripp trapp syöttötuoli ja siihen asennettava newborn set. Todella tarpeellinen. Olen tämän avulla saanut nauttia virkistävästä aamukahviseurasta ja pystynyt juomaan kahvin pöydän ääressä. Pieni isäntämies on viihtynyt sitterissään alun opettelun jälkeen loistavasti. Myös ensimmäiset sosemaistelut on onnistunut luontevasti pöydän ääressä tässä kellotellen. 

Pian ikää tulee sen verran, että tästä voidaan luopua ja alamme opettelemaan tripp trapp tuolissa istumista babysetin kera. Baby setin rinnalle olen hankkinut myös valjaat, jossa istumisharjoittelut, välillä melko vilkkaankin poitsun kanssa, olisivat turvallisia.

Jalallinen vanna
Ei ole tarvinnut kökkiä lattianrajassa.

Leikkimatto
Joululahjaksi saatu matto on ollut kovalla käytöllä. Joulukuussa vain sylissä viihtyvä vauva sai virikettä ja äitikin sai omaa aikaa lapsen viihtyessä selällään roikkuvia lelujaan ihastellen. Nyt matolla ollaan lähinnä vatsallaan ja ihmeteltävää riittää silloinkin, rapisevia juttuja ja värikkäitä kuvioita. 


Lisäksi meillä viihdytään paljon ompelemallani alustalla erilaisten lelujen ja kääntymis/ryömimis-harjoitusten parissa. 
Samaa sarjaa on meillä myös imetystyyny. 

Vanha imetystyyny sai uuden päällisen,
ihan itse ompelin 

Pilvimobile on jonkun käsityönä tekemä,
löytyi meille kirpparilta.
Mobile hoitopöydän yllä
Vaipan vaihdot ym. hoito toimenpiteet ovat sujuneet rauhallisesti lapsen ihastellessa pilviään. Nyttemmin tosin on alkanut varpaat kiinnostaa enemmän.

Turvakaukalolle sopivat matkarattaat tms.
Meillä on matkaratasrunko, jossa on adapterit turvakaukalolle. Ratas taittuu pieneen tilaan ja on näppärä kulettaa peräkontissa. Sen saa nopeasti kasaan, turvakaukalo adapteriin ja mars kaupoille. Myöhemmin matkaratasrunkoon on olemassa istuinosa.



Pinnasängyn tassut ja reunapehmuste
Tassujen avulla saan vauvan rauhoitettua uneen...joskus edes. Siirtyminen perhepedistä omaan sänkyyn on meillä vielä vähän vaiheessa.

Mikrosterilointikupu
Nopeaa ja helppoa tuttien ja pullojen sterilointia.


TURHAKKEITA:



Turhakkeeksi osoittautui tämä kaunis käsityönä tehty babynest. Meillä on sen verran leveä divaanisohva, että sen kulmaan lapsen sai turvallisesti köllöttelemään. Tämän käyttö ei onnistunut perhepedissä, sillä laidat estivät vanhempien näkemisen ja sehän ei käy laatuun, että mutsia ei näy yöllä. Pinnasängyssä oli hetken käytössä päikkäreillä, mutta jätkäpä ei suostunut sielläkään nukkumaan. Eniten tarvetta oli parin päivän mummolareissulla, jossa kaposalla sohvalla köllöttelyt olivat turvallisia tässä pesässä. Vähälle käytölle jäi. Nyt tämä on jo myyty seuraavaan kotiin.


Kylpytuki
Ei ole tullut käytettyä. Kylvyt sujuu itse lasta kannatellen.

Epäergonominen kantoreppu
Enemmän hyötyä olisi kantorepusta, jolla voi lasta kantaakin, ilman että on pelkoa vauvan huonosta asennosta. Ainakin Jyväskylässä on liike, jossa voi käydä sovittelemassa ergonomisia kantovälineitä ja ostaa/vuokrata sieltä omansa. Liikkeessä on kuulema myös loistava ja asiantunteva palvelu. 

Muut kuin bodymalliset yläosat vauvalla, kuten t-paidat ja puserot
Vauvaa nostellaan paljon, paidat nousevat kainaloihin herkästi. 

Iso kasa imetyspaitoja
Turhaa hamstrata läjää imetyspuseroita kaappia pullolleen. Eniten olen käyttänyt kahta Boobin imetyshupparia. Boobin paidat ovat loistavia imetysluukkunsa ansiosta, jolloin ei tarvitse kaivaa koko tissiä esiin ;) Muutoin olen käyttänyt paljon läpällisiä imetystoppeja ja usein siinä päällä on joku löysempi paita tai avattava neule tms, jotta imetys onnistuu helposti. Imetystoppeja käytän myös öisin. Minulla on työnalla tarkempi listaus tuiki tarpeellisista mutsitarvikkeista ;)


Tämä Amazon Koala riippukeinu on vähän sellainen vempain meillä, että en osaa sanoa onko se turhake vai tarpeellinen. Toisinaan siinä on pikkuinen torkahtanut, mutta ei mitenkään erityisen pitkästi. Onpahan erikoinen olohuoneen sisustuselementti :D

Tässäpä nämä. Lisäksi olen pohtinut bumboa, hyppykiikkua, kävelytuolia jne. Onko kokemuksia? Ovatko olleet tarpeellisia? Mitä muuta erityisen turhaa tai tarpeellista tarviketta vauvalle on olemassa?

sunnuntai 21. helmikuuta 2016

Tuoksuni

Vuosien mittaan olen ihastunut ja testaillut useita eri tuoksuja. Pidän hajuvesien käytöstä arjessa ja juhlassa. Nyt niitä tuleekin käytettyä jonkin verran, kun en ole työssä, jossa tuoksujen käyttö on kielletty.

Minua miellyttävät raikkaat ja naiselliset tuoksut. Kesäisin innostun toisinaan testailemaan erityisen raikkaita ja kepeitä hajuvesiä. Vakiokalusteeseeni on kuitenkin asettunut nämä kolme tuoksua, jotka sopivat eri tilanteisiin. 



Mexxin Black ilmestyi 2009. Samana vuonna kävin ensimmäisen kerran Los Angelesissa. Tämä tuoksu tuo mieleen sen matkan ja illan vietot siellä. Piti ihan ostaa uusi puteli, kun sellaisen löysin. Oiva "yötuoksu" ja käytänkin tätä usein viihteellä. Myös miesten versio Mexxin Blackistä on hyvän tuoksuinen. Sitä taisikin jossain vaiheessa taloudessamme olla käytössä myöskin. 



Christina Aguileralta olen kokeillut muutamia tuoksuja, mutta tämä Royal Desire on osoittautunut parhaimmaksi. Käytän tätä arjessa. Suihkaus hiusten sekaan silloin tällöin ja tuoksun sopivasti, mutta en liikaa lempituoksultani.

Versacen Bright Chrystalista minulla on vain tämä pikkuruinen näytepullo. Tämä on kuitenkin mielessä hankkia isompanakin jossain vaiheessa. Oiva juhlatuoksu. Tätä minulla oli mm. hääjuhlassamme viimekesänä. Miltei kuin tuo Christinan arkituoksuni, mutta hivenen juhlallisempi ja arvokkaampi. Versace on siis erikoitilanteideni tuoksu.

Toki Mexxin ja Christinan tuoksuista löytyy myös matkakoot :)

tiistai 9. helmikuuta 2016

Hyvää yötä

Joku viisas on joskus sanonut, että päivät lapsien kanssa ovat pitkiä, mutta vuodet lyhyitä. No mutta entä sitten ne yöt. Ne ovatkin aivan jotain omaa luokkaansa. Ei kaikilla, mutta meillä ainakin on.

Hyvää yötä -toivotus on saanut vauvan kanssa aivan uuden merkityksen. Ennen tuo lausahdus oli minulle vain totuttu tapa, ilmassa heliseviä sanoja ilman sen suurempaa merkitystä. Toivotus, joka kuuluu sanoa nukkumaan mennessä. 


Nyt hyvää yötä tarkoittaakin jo jotain. Miehen lähtiessä yövuoroon toivotamme toisillemme hyvää yötä. Minun toivotuksessani on painotusta ja sisältöä. Toivon miehelleni turvallista työvuoroa ja jaksamista aherrukseen väsyneinä pikkutunteina. Onhan arki kotonakin väsyttävää ja siihen päälle on käytävä vielä töissä. 
Mieheni puolestaan toivottaa hyvää yötä minulle myöskin suurella sisällöllä. Toivotetaan todella onnistunutta yötä, jossa olisi enemmän unta kuin valvomista ja turhautumista. Hyvä yö, jossa lapsella olisi hyvä olla ja hän saisi rauhallisena nukkua.


Hyvää yötä, nuo kaksi sanaa tarkoittavat niin paljon vauvaperheessä.


Niin, hyvää yötä ja kauniita unia. Nuku hyvin ja herää levänneenä ja virkeänä. Hehku uutta tarmoa ja voimaa huomisessa ja jaksa hyvin kaikessa arkisessa aherruksessa, oli se sitten mitä hyvänsä.

sunnuntai 7. helmikuuta 2016

Treenimutsin ruokavaliosta


Raskauden jälkeen olen syönyt huolettomasti mitä mieli on tehnyt. Ruokavalio oli erityisen retuperällä koko joulukuun ja oikeastaan vielä tammikuussakin, kunnes joulusuklaat loppuivat. No okei, on niitä vieläkin, mutta avaamattomissa paketeissa. Niitä säästellään vieraille kahvin kanssa tarjottaviksi. Suklaan syönti teki sen, että paino pysyi tiukasti samassa lukemassa. Vaikka suklaata meni päivästä toiseen useita paloja, ei imetyksen ansiosta paino kuitenkaan lähtenyt nousuun. Suklaiden loputtua paino on hiljalleen lähtenyt jälleen hivuttautumaan kohti sitä, mitä se oli ennen raskautta. Suklaan syönnin loputtua nälkä on tullut kylään useammin. Vaikea on löytää balanssia ruokailun ja ruokamäärien kanssa. Imetys kuluttaa n.500kaloria/vuorokausi.

Huomasin jokunen aika sitten, ruokavaliotani pohtiessani, että syön hyvin hiilaripainotteisesti. Vaaleaa leipää, mysliä, pastoja.. Olen pyrkinyt tietoisesti lisäämään kuituja, proteiinia, hedelmiä ja marjoja ruokavalioon. Yritän parhaani mukaan saada näitä perusravinnosta, välttelen proteiinilisiä. Esim. aamupalalla tein vasta banaanipannareita. 2banaania, 2munaa, sopivalta tuntuva määrä leseitä. Nautiskelin mustikoiden ja mansikoiden kera. Lisäksi olen tehnyt mm. iltapalaksi rahkapohjaisia smoothieita. 

Hiilareita ei sovi imettävänä äitinä jättää ruokavaliosta vähälle, sillä ne vaikuttavat maidon tuloon. Vesi on myös tärkeää. Veden juonti ei ole onneksi koskaan ollut minulle ongelma. Sitä menee paljon päivän mittaan. Pidän yleensä juomapulloa mukanani, siellä sohvalla jossa yleensä paljon aikaani vietän tai hörppään lasillisen aina kun menen hanan ohi.

Salaatit ovat viimeaikoina olleet suosiossani. Teen mielelläni ison kulhon salaattia kerralla, jotta siitä on kätevä napsia vaikka välipalaksikin. Jos nautin salaattia lounaaksi, niin tykkään kuitenkin lisätä jotain lämmintä salaatin kanssa. Se on ollut paistettuja kanasuikaleita tai kalapullia, pannulla pyöräytettyjä ananaspaloja ja halloumijuustoa. Muita salaattiin tulevia lempiaineksiani ovat: salaatin lehdet, kurkku, tomaatti, viinirypäle, melonit, porkkanaraaste, kananmuna, avocado, pähkinät, crutongit ja tietenkin aina pieni loraus jotain salaatinkastiketta.
Hyvä lisukesalaatti tulee myös yksinkertaisesti vaikka vain porkkanaraasteesta, ehkä seassa myös mandariininpaloja tai puolukoita.

Tässä vielä ohje uuteen lempparisalaattiin, joka toimi siltäänsä sekä oivana lisukkeena paistetun kalan kanssa.


Hedelmäinen halloumisalaatti

Salaatinlehtiä
Ananaspaloja
Avocadoa
Hunajamelonia
Viinirypäleitä
Paistettua halloum-juustoa
Siemeniä pinnalle 


Halutessaan loraus kastiketta